Slow is smooth and smooth is fast. Zeker bij CSRD.

De Europese Unie verplicht bedrijven met de CSRD-richtlijn om uniform, meetbaar en transparant te rapporteren over hun duurzaamheidsinspanningen. Zo kunnen stakeholders bewuster keuzes maken. Sommige bedrijven willen zo snel mogelijk aan hun stakeholders tonen welke inspanningen ze leveren. Toch sta je soms best eerst even stil, om efficiënter en sneller te kunnen rapporteren. Dat lijkt paradoxaal, maar is het allerminst. 

Start ‘slow’. En maak doordachte keuzes.

‘Graag traag’ lijkt een vreemd advies. Zeker in de huidige context, met kritische consumenten die er hun hand niet voor omdraaien om aandelen te laten kelderen of merken te cancelen. Tel daar nog rapportageplicht bij, het veeleisend CSRD-framework en in het kielzog daarvan afnemers, toeleveranciers, banken, kredietverstrekkers en overheden die data en cijfers opvragen over zaken als CO2-reductie en afvalbeheer. Kortom, dit is zeker niet de eerste of de laatste blog over hoe je best met de CSRD-verplichtingen omgaat.

Ons advies? Begin bij het begin. Zet eerst je strategie scherp. Dit is een investering die tijd en inspanning vergt, maar maakt je relevanter op langere termijn. Hoe scherper je strategie, hoe gerichter je kan gaan inzetten op duurzaamheid zodat je efficiënter en effectiever omspringt met tijd en middelen.  

Bevraag hierbij ook je stakeholders en breng zo de impact van je bedrijfsvoering in kaart. Welke risico’s en opportuniteiten gaan er gepaard met jullie dienstverlening op vlak van duurzaamheid? Welke ecologische en sociale aspecten hebben een impact op je bedrijf en vice versa? Stakeholders kunnen je blik enorm verruimen en maken je bewust van zaken waar je zelf niet altijd meteen aan denkt. Zo bepaal je de strategische prioriteiten voor de komende jaren en kan je de grootste impact realiseren. 

Want dat is wat CSRD beoogt. Doordachte keuzes maken en formaliseren in de bedrijfsvoering, zodat je een gezonde balans kan nastreven tussen de ecologische, economische en sociale impact. Je wordt beoordeeld op het proces dat je bedrijf doormaakt en de stappen die je zet. Niet op hoeveel KPI’s je vanaf dag één kan afvinken. 

Dit bereik je niet door achterpoortjes of short cuts te nemen. Wel door een duidelijke strategische focus te bepalen, die vertrekt vanuit een langetermijnvisie op de totale bedrijfsvoering. 

Smooth integreren en implementeren

Deze strategie ga je vervolgens ‘smooth’ integreren in de bedrijfsvoering. Dit draait om balans, planning, controle en verfijning. 

Een eerste belangrijke succesfactor bij implementatie is om vanaf dag één zoveel mogelijk een gezamenlijke koers te varen en intern te aligneren. Communicatie over de verwachtingen en doelstellingen van bovenaf is hierbij erg belangrijk. 

 

Wij begeleiden bedrijven en strategische workshops zodat de decision makers van je bedrijf een gezamenlijke strategie kunnen bepalen, indien deze nog niet aanwezig is. Maar het slagen van deze strategie hangt ook af van een goede implementatie op de werkvloer. Iedere afdeling moet worden betrokken bij de integratie van de strategie. Dit doen we door doelstellingen en KPI’s op een consistente manier uit te zetten, ze op een gecontroleerd tempo te meten en te monitoren en dit binnen een duidelijk en realistisch tijdskader. 

Door de vinger aan de pols te houden bij je stakeholders en hen regelmatig te bevragen over de risico’s en opportuniteiten, kan je met een jaarlijkse stresstest dan aftoetsen of je strategie nog relevant is.

Fast dankzij beleid en geijkte processen. 

Een heel proces om te doorlopen dus. Waar zit de factor ‘snelheid’ dan? Eenmaal je weet welke koers je wil volgen, wie en hoe je dit gaat opvolgen, schakelt dit proces automatisch een versnelling hoger. 

De KPI’s die je moet rapporteren, volgen uit het dashboard dat je geïnstalleerd hebt. Door elk jaar te evalueren en te monitoren, kan je bovendien het daaropvolgende jaar gericht ingrijpen. Als je leert uit fouten, dan zullen ze bovendien minder snel en vaak voorkomen in de toekomst. 

Op lange termijn ga je dus sneller verduurzamen als je het proces tijd en ruimte geeft om zijn werk te doen. 

Wil je meer weten over ons unieke Lean Sustainability Framework, waardoor bedrijven gecontroleerd en gestructureerd evolueren van een financiële naar een duurzame bedrijfsvoering? Wil je graag beginnen met de eerste stappen richting CSRD-compliance? Of wil je met onze CSRD-scan in kaart brengen hoe ‘CSRD-ready’ jouw bedrijf is? Maak dan hier vrijblijvend een afspraak.  

Wil je meer inzicht in de Europese duurzaamheidsregelgeving? Schrijf je in voor onze webinar in samenwerking met KBC.